
Caspeco × Kaneel
Strategi
Sociala medier
Grafisk form
Visuell identitet
Strategi Sociala medier Grafisk form Visuell identitet
Det här är Caspeco
Caspeco är en av Sveriges ledande leverantörer av restaurangsystem. De utvecklar, säljer och supportar sitt eget system för alla delar av restaurangverksamheten inklusive kassa, personal, bokning och analys.
Du kanske har sett deras logotyp på betalterminaler hos restauranger som Brödernas och Bishop’s Arms.
Under 2024 har Caspeco satsat stort på sin marknadsföring med bland annat en rebranding av varumärket. Kaneel gick med på resan i ett tidigt skede och har hjälpt Caspeco med bland annat strategi och strukturarbete för digitala marknadsföring i sociala medier. Vi har även bidragit stort i arbetet med att ta fram den nya visuella identiteten.
Strategi & sociala medier
Utmaningen
Caspeco kom till oss med en förfrågan om att bli bättre på att nå sin målgrupp, och fler potentiella kunder på sociala medier, för 2024.
Så gjorde vi
Vi satte oss ner tillsammans med Caspecos marknadsteam och slog våra kloka huvuden ihop. Efter givande diskussioner och planeringsarbete under en workshop, skapade vi en detaljerad plan för Caspecos sociala mediekanaler.
Planen bygger på olika ämnen (som vi kallar innehållspelare – content pillars) och syftet är att skapa intresse och engagemang hos Caspecos publik, bygga varumärket och skapa fler leads och fler kunder.
“Vi är ett nyformat marknadsteam på Caspeco som driver ett antal större förändringsprojekt där Kaneel bidragit med erfarenhet och spetskompetens. De har arbetat tillsammans med oss på strategisk nivå, lagt taktiska planer och utfört operationellt arbete som om de vore en del av vårt team.“
Kristina Alstermark, CMO, Caspeco
Visuell identitet
Caspeco behövde en ny plattform för att göra det lättare att arbeta med och underhålla hemsidan, vilket blev den första dominobrickan som föll i riktning mot en större förändring av företagets visuella identitet. Man kom fram till att det behövdes en helt ny grafisk profil som kunde ligga till grund för en ny hemsida, och för den framtida marknadskommunikationen.
Kaneel var ett komplement till det interna marknadsteamet och hjälpte till att planera och utföra förändringarna.

Typsnitt
Det finns flera frågor att ta hänsyn till när man väljer tyspnitt för en varumärkesidentitet. Till exempel: Vilken känsla vil vi förmedla? Behöver vi mer än ett typsnitt? Hur många varianter av varje? Vilka är de praktiska tillämpningarna och vilken funktionalitet kräver de? Och så vidare.
Till Caspecos grafisk profil valde Kaneel ett flexibelt typsnitt med många nyanser. Det är geometriskt och stilrent, men med en mjuk karaktär. Det kan vara fett med mycket tryck i, eller tunt och krispigt. Det har en fin kursiv som passar bra till bland annat citat, bylines och små utbrutna kommentarer som är ett återkommande grafiskt element.
Logotyp
Målet var att hitta en design som kändes igen men också kändes fräsch och som en bättre del av en helhet. Resultatet blev en kombination av brandtypsnitt och unika former, geometriskt och med en mer öppen känsla.
Illustrationer
Kaneel skapade en uppsättning unika illustrationer med olika personligheter och miljöer från restaurang- och cafévärlden.
Dessa kan användas både i digitalt och tryckt marknadsföringsmaterial för att komplettera de typsnitt och former som utgör grunden för den visuella identiteten.
“Vi är så tacksamma att vi får chansen att jobba med Niel och Niklas och kommer inte sluta med det bara för att projekten är slut.”
Kristina Alstermark, CMO, Caspeco
↑ Videografik
För att underlätta för Caspecos marknadsteam och skapa ett enhetligt och konsekvent grafiskt utseende på alla videoproduktioner så tog Kaneel fram en uppsättning mallar för Adobe Premiere Pro, baserade på den nya grafiska profilen.
I mallen finns möjlighet att välja färg på strecket, hastighet på animationen, med mera.
↓ Animerad logotyp
För att ge extra liv och identitet till varumärket i allt rörligt material skapade Kaneel en animation av den nya logotypen.
Animationen är liksom videografiken en så kallad MOGRT (Motion Graphics Template) för redigeringsprogrammet Adobe Premiere Pro där den som redigerar enkelt kan dra in och släppa animationen på tidslinjen och välja färg på logotypen utifrån de förvalda värden som är satta. På så sätt säkerställer man att den grafiska profilen följs till 100 procent.
Brödernas & Caspeco x Kaneel
Brödernas, en av Caspecos största kunder, driver över 100 restauranger runt om i Sverige och är ett ledande namn inom smashburgare i landet. Vi producerade den här filmen om deras restaurang i Hudiksvall, där restaurangchefen fick berätta hur nöjd hon var med Caspecos restaurangsystem.
Behöver ditt team extra resurser?
Kaneel kan hjälpa er med strategier och planering såväl som hands-on skapande av content, design, med mera. Hör av dig och berätta om era behov så tar vi fram en plan tillsammans!