Design & grafisk form

För att fånga din målgrupps uppmärksamhet och skapa rätt känsla för dina tjänster, produkter och ditt varumärke, behöver du en design som skickar rätt signaler.

Vi hjälper dig att skapa en ny, eller utveckla och förfina din befintliga visuella identitet så att du skickar rätt signaler till dina kunder.

Grafisk profil – behöver vi det?

Det är viktigt att redan från start sätta regler för hur ett varumärke ska se ut och kännas. Riktlinjer som sedan är centrala vid utformningen av all kommunikation och allt marknadsföringsmaterial som skapas. Så att ditt varumärke har ett konsekvent utseende som man alltid känner igen.

Vad innehåller en grafisk profil?

Omfattningen på en grafisk profil kan variera, men det finns några grundläggande delar som alltid bör finnas med.

De vanligaste är typsnitt, färger, logotyp, bildmanér/bildspråk, tonalitet, olika exempel på tillämpningar, med mera.

Var och en av dessa kan utformas in i minsta detalj, men för många räcker det långt med en bra logotyp, ett typsnitt och färger, samt grundläggande riktlinjer för hur de ska och får användas.

Smaken är olika och det är viktigt att man tar hänsyn till både vad som ser snyggt ut, känns rätt för företagets identitet och vad som faktiskt kommer att tilltala den tänkta målgruppen. Därför kan det vara bra att ta fram flera olika förslag och väga för och nackdelar innan man bestämmer sig.

Kom ihåg att det här är ett val som du kommer att få leva med under lång tid, eftersom det tar både tid, ork och pengar att göra om hela processen ifall man skulle ångra sig. Dessutom tappar man den igenkänning som man har hunnit bygga upp.

Ska loggan vara fet eller tunn?
Ikonerna blå eller röda?

Oavsett vad du väljer till slut, så blir det din varumärkesidentitet, och du måste vara konsekvent och stå för den, både vad gäller din interna och din exterrna (marknads-)kommunikation. Annars riskerar du att förvirra dina kunder, medarbetare och potentiella kunder, och du får en otydlig avsändare på din kommunikation.

CASE

Caspeco

Kaneel har hjälpt Caspeco med sin rebranding. Det innebär att vi har tagit fram en ny logotyp, nya färger och ett nytt typsnitt till deras visuella identitet.

Hör av dig!

Vi vill gärna träffa dig och få en bild av hur vi kan hjälpa ditt företag. Hör av dig så bokar vi in en träff. Och du – vi tar med fika!

Om du hellre vill skicka ett vanligt mejl gör du det på:
hej@kaneel.se